Delice Meslek Yüksekokulu
Engelli Öğrencilere Yönelik
Uygulamalar Rehberi
Amaç: Meslek Yüksekokulumuzda kayıtlı
öğrenim gören, engelli öğrenciler ile özel gereksinimli öğrencilerin, eğitim
öğretim ve sınavlarla ilgili ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik tedbirlerin
alınmasına yönelik esasları düzenlemektir.
Dayanak:5378 sayılı Engelliler Hakkında
Kanunu’nun 15. maddesinin 1. Fıkrasında yer alan “Hiçbir gerekçeyle engellilerin
eğitim alması engellenemez. Engelliler, özel durumları ve farklılıkları dikkate
alınarak, yaşadıkları çevrede bütünleştirilmiş ortamlarda, eşitlik temelinde,
hayat boyu eğitim imkânından ayrımcılık yapılmaksızın yararlandırılır.”,
Yükseköğretim Kurumları Engelliler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği’nin 12.
maddesinin 1. fıkrasının (ğ) bendinde “Bütün öğrencilerin adil ve doğru bir
şekilde ölçme ve değerlendirmeye tabi tutulması, fırsat eşitliğini sağlamak ve
eğitim sürecini engelli öğrenciler için de anlamlı hale getirmek için; engelli
öğrencinin sınavlarla ilgili süre, mekan, materyal, refakatçi okuyucu sağlamak
ve engelin doğasından kaynaklanan farklılıklara göre alınacak gerekli
tedbirleri almak, düzenlemeleri yapmak.” hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar:
1. Engelli veya Özel Gereksinimli
Öğrenci: Engelli veya özel destek ihtiyacı olan Delice Meslek Yüksekokuluöğrencisini;
2. Engelli Birim Temsilcisi: Kırıkkale Üniversitesi Engelli Öğrenci Birimi Komisyonu üyesi bulunan
personeli;
3. Akademik Danışman:Engelli veya
özel desteğe ihtiyacı olan öğrencilere akademik konularda danışmanlık yapan
öğretim elemanını ifade eder.
Eğitim ve öğretim ile sınavların yürütülmesine
ilişkin tedbirler ve karar verilmesi 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 18.
maddesinin (b) bendinin 5. Alt bendine göre, “Öğrencilerin kabulü, ders
intibakları ve çıkarılmaları ile eğitim-öğretim ve sınavlara ait işlemleri
hakkında karar verme” yetkisi birimimiz açısındanmeslek yüksekokulu yönetim
kuruluna aittir. Geçerli rapor, dilekçe veya formla Meslek Yüksekokulu Öğrenci
İşleri birimine başvuran öğrencinin engel durumuna göre ders ve sınavlarda
uyarlama, destek ihtiyaçları ve talepleri, Engelli Birim temsilciğinin
önerileriyle birlikte Meslek Yüksekokulu Müdürlüğü’ne iletilir ve yönetim kurulu
tarafından değerlendirilerek karara bağlanır.
Alınacak
kararlarda;
§
Engelli
öğrencinin eğitim öğretim ve sınavlardaki ihtiyaçları gözetilmelidir.
§
Karar,
Meslek Yüksekokulu tarafından ilgili öğrenciye ivedilikle bildirilmelidir.
§
İlgili
öğrencinin engel türü dikkate alınarak, kendisine geribildirimde
bulunulmalıdır.
§
Kararın
gereklerinin yerine getirilmesi amacıyla ilgili öğretim elemanlarına Meslek Yüksekokulu
Müdürlüğü tarafından bilgilendirme yapılır.
§
Kararda
öngörülen tedbirlerin zamanında ve gerektiği gibi alınmasını sağlamak, öğrenci,
ilgili tüm öğretim elemanları veMeslek Yüksekokulu Müdürlüğü arasında iletişim
ve koordinasyonu sağlamak, Engelli birim temsilcisinin yükümlülüğündedir.
Özel destek
ihtiyaçlarını geçerli raporla belgeleyen öğrenciler, engel ve gereksinim
durumlarına göre eğitim ve öğretim sürecinde aşağıdakiözel
tedbirlerle desteklenirler.
1.
Meslek
Yüksekokulu Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanan engelli öğrenci dersin
öğretim elemanı, öğrencinin derse kayıt olduğu akademik dönemin ilk üç haftası
içinde, öğrenci ile görüşerek, gözleyerek dersin yürütülmesi için alınması
gereken tedbirleri ve ihtiyaçlarını belirler.
2.
Engelli
ve özel desteğe ihtiyacı olan öğrencilerin bilgileri, Meslek Yüksekokulu ve
öğretim elamanları tarafından gizli tutulmalıdır.
3.
Öğrencinin
derse katılımına olanak sağlanması esastır.
4.
Sınıflarda
uygun oturma düzeni sağlanır.
5.
İşitme
kaybı ve görme kaybı olan engelli öğrencilerin, sınıflarda ders esnasında ön
sıralarda oturmalarının teşvik edilmesi ve öğretim elamanı tarafından öğrenciye
yüzü dönük şekilde dersin anlatılması gerekir. ,
6.
Mümkün
olan derslerde, ders notları ve/veya ders sunumları öğrenciye önceden
erişilebilir formatta verilerek desteklenirler.
7.
Ödevlerde
ek süre verilebilir.
8.
Bilgisayarla
ders takibi imkanı verilebilir.
9.
Dersi
kayıt etme olanağı verilebilir.
10. Dersliğin engelli açısından
erişilebilir özelliklere sahip olması gerekir. Bu tür bir derslik tahsis
edilmelidir.
11. Derslerin verilmesi/sunum
yapılması sırasında sınıfta bulunan engelli veya özel gereksinimliöğrencilerin
ihtiyaçları göz önüne alınmalıdır.
12. Sınıfta hiç görmeyen öğrenciler
varsa sunumlara ve görseller sesli betimleme ile yapılmalıdır. Bu öğrenciler
derse bilgisayarla, kayıt cihazı ile katılabilir.
13. Engel grubuna göre öğrencinin
talebi halinde kısa ve sadeleştirilmiş bir dil kullanılır.
14. Engelli ve özel gereksinimli
öğrencilere verilen proje ve ödevlerde engel durumuna göre uyarlamalar
yapılabilir.
15. Ekonomik güçlüğü olan engelli ve
özel gereksinimliöğrencilere Burs ve Ücretsiz Yemek Bursu hizmetlerinden
yararlanmada öncelik verilebilir.
16. Engelli ve özel gereksinimli
öğrencilerin engel durumlarına göre almaları mümkün olmayan dersler için
muafiyet uygulanmamalı, Meslek Yüksekokulu Yönetim Kurulu onayı ile akademik
danışmanının ve ders veren öğretim elemanının görüşleri doğrultusunda uygun bir
intibak/ uyarlama yapılmalıdır. Uyarlamanın mümkün olmadığı durumlarda da aynı ya
da daha fazla AKTS değerine sahip başka bir muadil ders seçmesi sağlanır.
17. Özel gereksinimli olduklarını
geçerli raporla belgeleyen öğrenciler, engel ve ihtiyaç durumlarına göre
sınavlarda özel tedbirlerle desteklenirler.
18. Sınav salonları erişilebilir
olmalıdır.
19. Sınav duyuruları, engelli ve özel
gereksinimli öğrencilerin erişimleri gözönüne alınarak yapılmalıdır.
20. Engel durumuna göre ihtiyaç
duyulursa öğrencilerin talebi ve Engelli birim temsilcisinin olumlu görüşü ile
ayrı bir sınav salonunda ve ayrı gözetmen/okutman/yazıcı ile sınav
yapılmalıdır.
21. Engelli öğrencinin sınavı,
planlanan ana sınavla aynı gün ve zamanda ve sınavın yürütüldüğü diğer
salonlara yakın bir yerde yapılmalıdır.
22. Engelli öğrencinin sınav salonuna
tayin edilen gözetmenin (okutman/yazıcı) dersin bağlı bulunduğu bölümden olması
ve o dersin kavram ve terminolojisine hakim kişiler arasından görevlendirilmesi
gereklidir.
23. Engel durumuna göre öğrenciye
sınavlarda ek süre verilebilir.
24. Engel türüne göre öğrenci
sınavlarda yardımcı araç gereçler (işitme cihazı, büyüteç v.b.) kullanabilir.
25. Engelli veya özel gereksinimli
öğrencilere gerekli olduğunda bilgisayar kullanmasına izin verilerek sınav
yapılabilir.
26. Görme kaybı olan ve hiç görmeyen
öğrencilere ihtiyaçlarına göre, farklı formatta (büyütülmüş punto, ses dosyası
vb.) sınav evrakı hazırlanır.
27. Konuşma bozukluğu ve işitme
engeli nedeniyle sözlü sınavlarda uygun uyarlama ve ölçme ve değerlendirme
sistemi kullanılmalıdır.
28. Engelli ve özel gereksinimli
öğrenciler, ihtiyaç duydukları tıbbi malzeme, ilaçla ve yiyecek ile sınava
girebilirler.
29. Sınav esnasında engel türüne göre
öğrencinin ihtiyaç duyması halinde görevli nezaretinde, geri dönmek kaydıyla,
sınav görevlisi tarafından kısa süreli sınava ara vermesine izin verebilir.
Bu usul ve esaslarda bulunan hizmetlerden
yararlanmak için, engel ve özel destek ihtiyacını geçerli bir raporla
belgenmesi ve Meslek Yüksekokulu Müdürlüğüne engelli öğrenci tarafından başvuru
yapılması gereklidir.